Om Svenska kyrkan vill nĂ„ ut till hela svenska folket med sitt budskap och sin kommunikation finns fĂ„ bĂ€ttre sĂ€tt Ă€n via YouTube. ĂndĂ„ verkar kyrkan inte sĂ„ intresserad, varför?
Varför skriver jag ens om YouTube? Ingen Ă€r vĂ€l förvĂ„nad att det Ă€r ett av de större sociala medierna. Men hur stort? LĂ„t oss lĂ€sa den Ă„rliga rapporten Svenskarna och internet vars senaste utgĂ„va kom ut i september 2024. 79 procent av svenskarna har anvĂ€nt YouTube nĂ„gon gĂ„ng under det gĂ„ngna Ă„ret, 51 procent anvĂ€nder YouTube varje vecka och 32 procent varje dag. Rapporten konstaterar att av de tre största sociala medieplattformarna â YouTube, Facebook och Instagram â Ă€r det YouTube som ânĂ„r störst andel av svenskarna om man ser till den totala anvĂ€ndningen under ett Ă„râ. I korthet, YouTube Ă€r stort!
Framför allt om kyrkan vill nÄ barn och ungdomar Àr YouTube en av de bÀttre kanalerna. NÀstan 9 av 10 barn i lÄgstadieÄlder har under det senaste Äret anvÀnt YouTube. Bland mellanstadiebarn Àr YouTube den tjÀnst som flest anvÀnder och i högstadiet Àr YouTube en av de mest anvÀnda tjÀnsterna.
Bland YouTubers som skapar innehÄll pÄ svenska verkar just nu Jocke och Jonna (Familjen Lundell) vara störst med 1,16 miljoner prenumeranter. Deras just nu senast uppladdade video har nÀstan 300 000 views efter tre dagar. Crazy! Therese Lindgren kommer strax efter med dryga miljonen prenumeranter, Àven om hon lÀmnade YouTube för ett Är sedan. IJustWantToBeCool har ocksÄ strax över miljonen prenumeranter. PewDiePie Àr visserligen lÄngt större med 110 miljoner prenumeranter, men hans videor Àr pÄ engelska. Jag kan sÀkert ha missat nÄgon, sorry.
Hur ser det ut just nu dĂ„, med Svenska kyrkan pĂ„ YouTube? Jag kan inte hĂ€vda att jag gjort en vetenskaplig eller ens heltĂ€ckande undersökning, men jag gjorde ett försök en dag i juli. Jag sökte pĂ„ âSvenska kyrkanâ pĂ„ YouTube och blĂ€ddrade tills det inte visades nĂ„gra fler resultat. Jag hittade ett knappt 100-tal konton som verkar tillhöra olika delar av Svenska kyrkan. Alla 13 stift har kanaler, mĂ„nga församlingar och pastorat likasĂ„, till och med nĂ„gra kyrkor finns pĂ„ YouTube. Sen finns Svenska kyrkan i utlandet, Kyrkans unga, ACT m.fl. ocksĂ„ pĂ„ YouTube.
Ganska mÄnga delar av kyrkan verkar alltsÄ ÀndÄ ha konton pÄ YouTube, men hur ser det ut med aktiviteten? Om vi tittar pÄ stiften hittar vi bland de mer aktiva StrÀngnÀs stift (271 prenumeranter, 445 videor), Karlstad stift (225 prenumeranter, 170 videor), och VÀsterÄs stift (216 prenumeranter, 132 videor). I botten hittar vi Linköpings stift (75 prenumeranter, 46 videor), LuleÄ stift (43 prenumeranter, 35 videor), HÀrnösands stift (46 prenumeranter, 66 videor) och Skara stift (69 prenumeranter, 14 videor). Bland församlingar vill jag ge en speciell eloge till VÀrnamo församling (449 prenumeranter, 672 videor) som sÀnder en morgonbön live flera dagar i veckan.
Det Àr vanlig bild att bara ha publicerat en handfull videor och att det gÄr mÄnader eller Är mellan publiceringarna. Varför skulle dÄ nÄgon vilja prenumerera? Uppsala stift publicerade senast för fyra Är sedan, Lunds stift för fem Är sedan. De andra har publicerat senast inom ett Är, men i mÄnga fall var det ÀndÄ flera mÄnader sedan. Mitt stift, VÀsterÄs stift, var fram till för snart ett Är sedan som mÄnga andra, att det var lÀnge mellan publiceringarna, men verkar sedan dess publicera en aftonbön i veckan.
Jag sÀger inte att jÀmförelsen mellan nÄgot av Svenska kyrkans konton och t.ex. Familjen Lundell Àr rÀttvis eller ens relevant, men come on! BÀttre kan vi!
Jag vill tro att Ätminstone stiften har koll pÄ detta och har, av anledningar som jag inte kÀnner till, valt att inte satsa pÄ YouTube. Men sÄ vitt jag kan bedöma gÄr man miste om en stor och uppenbar möjlighet att nÄ ut till svenska folket.
Det kan förstÄs kosta i tid och pengar att producera bra och engagerande digitalt innehÄll, det kan vara en anledning till varför YouTube inte anvÀnds mer. Men det gÄr ocksÄ att med ganska smÄ medel skapa bra och engagerande digitalt innehÄll, ocksÄ nÄgot vi i vÄr församling har erfarenhet av.
YouTube Àr förstÄs bara en kanal bland mÄnga andra som kyrkan kan anvÀnda. Men det framstÄr för mig som att den Àr underutnyttjad, vilket förvÄnar mig. Jag sitter inte inne med nÄgon speciell insikt om vad kyrkan borde göra, men att lÀgga en strategi för sin nÀrvaro pÄ YouTube verkar rimligt och att den strategin innefattar att publicera engagerande innehÄll relativt frekvent. Och det Àr inte sÄ att det fattas mÀnniskor som kan skapa engagerande innehÄll inom Svenska kyrkan. Jag tÀnker inte minst pÄ alla fantastiska prÀster som ger predikan varje söndag och alla musiker som spelar och sjunger sÄ vackert. SÄ lÄt oss fÄ igÄng en diskussion om Svenska kyrkan pÄ YouTube. Jag tror det finns en stor outnyttjad möjlighet för oss, vad tror du?
Magnus Nystedt, Salbohed
Comments